Szombat reggel öt óra. Nehezen megy az ébredés, de sietni kell, már vár a fuvar, amivel Tiszaújlakig megyek, s onnan – hála a teljes mértékben logikátlan tömegközlekedési járatoknak – csak órák kérdése, és eljutok Beregszászra is. Ismét egy olyan nap, mikor egyszerre két helyen kellene lennem. Utólag elmondhatom: nem sikerült.
A naptár szerint 2016. január 16-ot írunk. A szél csípős, az út kemény, én pedig olyan elszántan vacogok, mintha megparancsolták volna. Busz sehol, mi több, ember sem igazán jár az utakon. Várok. Két óra toporgás után más életformák is megjelennek mellettem a buszmegállóban. Ebből arra merek következtetni, hogy nemsokára jönnie kell valaminek. A kanyarban Pógyor A.-t vélem felfedezni, s végül együtt jutunk – vonattal – a városba. Mivel a műhelymunka 11-től kezdődik, ezért beülünk egy piaci kávézóba. Időközben csatlakozik Shrek T. is, s közösen ébredezünk egy-egy cigi és kávé mellett.
Körülbelül 10:50-re érünk az Európa–Magyar Házhoz, sorra érkeznek a tagok: Csordás L., Varga N., Ráti E., Marcsák G., Kovács E., kicsit késve Nagy T. és Csornyij D. is megjön.
Elkezdjük a megbeszélést, melynek első napirendi pontja a következő félévi program egyeztetése. Csornyij D., Shrek T., valamint Ráti E. javaslatokat tesz. Nagy részüket támogatja és elfogadja a csapat. A belső ügyek megvitatása után cigiszünet következik. A műhelymunkát az aktuális elméleti témával folytatjuk: Fejezetek a magyar lírából. A kiindulópontot Borbély Szilárd Hét elfogult fejezet a magyar líráról című tanulmánya képezi.
Csordás L. röviden felvezeti a szöveget, néhányan kifejtik véleményüket, majd arról folyik a diskurzus, hogy miért okoz(ott) nehézséget a már említett esszé megértése, és miért kell újraolvasni minden mondatot legalább kétszer. Csordás L. arról beszél, hogy manapság a legtöbb irodalomkritikus szaknyelven fogalmaz, s bár valóban okozhat némi nehézséget az ilyen és ehhez hasonló szöveg, hozzá kell szokni.
A második cigiszünet után a csapat túllendül a holtfázison, és jóízű beszélgetés kerekedik. Szót ejtünk többek között az egyéni és kollektív emlékezet kérdéséről, valamint a líra helyzetéről napjainkban.
Végül, körülbelül fél négykor, egyeztetünk a következő műhelymunkával kapcsolatban, ezt követően pedig mindenki elindul a buszhoz vagy vonathoz.
Délután öt óra. A szél csípős, az út kemény…