netnapló – Csak röviden!

2017.12.29.b_jpgNagyjából másfél órát utaztunk a barátommal, hogy Csongorról megérkezzünk Beregszászba, az Európa–Magyar Házhoz. Sikerült. Körülbelül háromnegyed órával korábban a helyszínen voltunk. Ekkor már Dávid, Timi és Gergő is a megszokott helyét elfoglalva szemlélgetett egy apró, barna fedelű könyvet. Aztán bevillant, hogy ez a várva várt KVIT-füzet lehet, és igen, az is volt. Gergő annyira büszke volt és boldog, hogy több százszor átlapozta, szemügyre vette, és persze én is boldog voltam, hogy végre a kezemben tarthatom.

Ezt követően Laci és Nóra jelent meg az udvaron. Először elmesélték, hogy fél órát késett a vonatjuk, de egyáltalán nem tűntek mérgesnek emiatt. Mosolyukból az látszott, erősen hozzászoktak már a mi kis szétszórt otthonunk viszontagságaihoz.

Végül Dezső, Niki és Tamás is megérkezett. Kezdődhetett a várva várt témamegbeszélés.

2017.12.29.c._Mivel a műhelymunka levezetéséért ezúttal Timi volt a felelős, így hát bele is kezdett az ismertetésbe. Elmondta, hogy az aznapi témánk a „Mi fér bele 50 szóba?” elnevezést kapta. Elsőként a világ leghíresebb rövid novelláiról beszélgettünk, melyek közt volt Hemingway hatszavasa („Kisbaba cipő eladó. Soha nem hordták.”), Darvasi László A világ legrövidebb novellája című írása és Arthur C. Clarke SiseneG című műve. Szó volt Örkényről is, aki az egypercesek műfajának megteremtője, s az egyik leghíresebb rövidnovella-író.

A bevezető után megkaptuk az első körkérdést: vajon mikortól nevezhetünk egy novellát rövidnek, és teljesnek érezzük-e ezeket az írásokat kurtaságuk ellenére? Elsőként Nóra válaszolt. Ő úgy gondolta, hogy mint alkotás teljes értékű egy-egy ilyen szöveg, de az már más, hogy az olvasó annak érzi-e. Csaknem egyöntetűen úgy gondoltuk, nem kötelező vaskos regényeket írni ahhoz, hogy egy mű egész legyen. S akkor számít rövidnek egy alkotás, ha megfelel annak az elvárásnak, hogy szinte bárhol, bármilyen körülmények között van időnk elolvasni.

Összehasonlítható-e a próza és a líra rövidsége? – vetődött fel a kérdés. Laci Pilinszky János Szálkák című kötetét és Weöres Sándor Tojáséj című egyszavas versét hozta fel példának a témában. Úgy gondolta, ugyanúgy lehetnének ezek a versek novellák, és fordítva. Szerinte olvasattól függ a műfaj meghatározása. Timi pedig az egyperceseket a próza haikujának nevezte, és ő szintén egyetértett azzal, hogy ezek a versek lehetnének akár novellák is.

A műnemek és műfajok összehasonlítása után áttértünk a címek fontosságára. Timi elsőként Tomit kérdezte arról, nehéz-e számára a címadás. Tomi egyértelműen azt válaszolta, hogy nem, és ő nem is tartja olyan fontosnak ezt a részét az alkotásoknak. A többiek ezzel ellentétben úgy gondolták, hogy fontos a cím, hiszen az olvasót ez készteti arra, hogy tovább olvasson egy művet. Például Nikiben elsőként a cím fogalmazódik meg, és majd csak utána jön a „kidolgozás”.

A körkérdések megválaszolása után több olyan Örkény-novellát elemeztünk, amit egy-egy tag már előzőleg megkapott otthoni elemzésre szánt műként. Elsőként ők mondták el a véleményüket az írásokról. Majd később együtt, különböző szempontok alapján értékeltük azokat. Például: hány szóból áll, jónak érezzük-e a címválasztást, érthető-e, mit akart kifejezni vele az író?

2017.12.29.d._jpgA műhelymunka utolsó részében mindenki felfedhette saját ötven szóból álló írását. Ezután az alkotás folyamatáról beszélgettünk, és arról, nehézséget okozott-e számunkra az, hogy egy bizonyos keret közé voltunk szorítva, azaz – a címet nem számolva – ötven szóban kellett elmesélnünk egy történetet. Erről egészen különböző meglátások születtek. A tagok egy része úgy gondolta, nem okozott gondot az, hogy röviden kell fogalmaznia. De volt olyan KVIT-tag is, aki szerint nehéz pár szóban elmondani egy történetet, főleg azért, mert egy prózaíró általában arra törekszik, hogy minél árnyaltabb legyen az alkotás.

Összegzésül elmondhatom, ez a műhelymunka is produktívnak bizonyult. Sok érdekes és tanulságos témáról esett szó, melyet felhasználhatunk az alkotás folyamatában, vagy ha olvasóként szemlélünk egy adott művet.

Ráti Emese

Névjegy Ráti Emese

1997. október 26-án született a munkácsi járási Csongoron, ahol jelenleg is él családjával. Az elemi iskolát szülőfalujában, az általánost Nagydobronyban végezte, majd a Nagydobronyi Református Líceum kémia–biológia szakos osztályának tanulója lett. Jelenleg a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola magyar nyelv és irodalom szakos hallgatója.

A költészet iránt már gyerekkorában is érdeklődött. Általános iskolás kora óta részt vett szavalóversenyeken és a KMPSZ által szervezett tanulmányi versenyeken. 2012-ben kezdett el foglalkozni a versírással. 2014 júliusában meghívást kapott a társaságba, azóta rendszeres résztvevője a KVIT műhelymunkáinak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük